När jag började jobba med rekrytering tyckte jag ofta att det var mycket att hålla reda på.
Jag skulle ta fram en kravprofil, skriva intervjufrågor, intervjua, testa, matcha kandidaterna mot kravprofilen, återkoppla och så vidare.
Allt detta tog förstås mycket tid samtidigt som jag var orolig för att missa något viktigt, vilket skapade en hel del stress.
I samband med en rekrytering där jag ansvarade för att bedöma ett stort antal kandidater insåg jag att något var tvunget att göras.
En tydligare struktur
Parallellt med detta fick jag även en del frågor om att lära ut den metod som jag jobbade med, vilket också krävde en tydligare struktur.
Jag bestämde mig för att gå igenom samtliga steg i processen och dokumentera allt som behövde göras i varje fas.
När jag väl hade gjort detta blev allting både enklare och bättre:
- Jag sparade massor av tid när jag hade en färdig plan att följa, vilket gjorde att mycket av stressen försvann.
- Jag skapade en bättre framförhållning och behövde inte oroa mig för att missa något viktigt.
- Det blev enklare att lära ut min metod till andra när det fanns en tydlig struktur att följa.
- Jag gav ett bättre och mer professionellt intryck när både kandidater och uppdragsgivare såg hur genomtänkt allting var.
Ett bättre slutresultat
En professionell rekryteringsprocess måste självklart alltid få ta den tid som krävs för att kunna fatta ett välgrundat beslut.
Men allt blir inte bättre för att det är krångligt. En smidig process leder ofta till ett bättre slutresultat.
Ett enkelt sätt att både spara tid och göra dina rekryteringar enklare är därför att dokumentera alla steg och vad som ska göras i varje fas.
Inte bara för att detta underlättar arbetet för dig själv. Det gör också att det blir enklare att involvera andra i processen.