En av de vanligaste frågorna som jag har fått när det gäller rekrytering är: “Hur ska jag veta vilken kandidat som är rätt för tjänsten?”
Om du utgår från en tydlig kravprofil och använder dig av beteendebaserade frågor har du kommit långt.
Men det räcker inte hela vägen. Du måste också fatta ditt beslut på rätt sätt.
Annars finns risken för att ditt val baserar sig på ett allmänt intryck av kandidaterna och inte på hur väl de passar för jobbet.
Gradera kandidaternas kompetenser
Ett av de bästa sätten att hålla fokus på rätt saker när du gör ditt val är att gradera kandidaternas kompetenser på någon form av skala.
Det gör du genom att gå igenom din kravprofil, kompetens för kompetens, och jämföra detta med vad som har framkommit under intervjuerna, eventuella tester och andra informationskällor.
En hög överensstämmelse med en viss kompetens ger en hög gradering och tvärtom.
På så sätt får du en bra uppfattning om både kandidaternas styrkor och mindre starka sidor – och hur väl de stämmer överens med det du söker.
En träffsäker metod för ett bra beslut
Det finns självklart en del annat att tänka på när det gäller detta, men den grundläggande principen är ganska enkel.
Gå inte bara på din känsla, utan se till att hela tiden koppla beslutet till din kravprofil och vilken typ av kompetens du letar efter.
För personer som inte har jobbat så här förut kan det låta lite knepigt att gradera någons kompetenser, men den här metoden har visat sig väldigt träffsäker när det handlar om att välja rätt person.
Den gör dessutom att det blir enklare att förklara för både kandidater och uppdragsgivare varför du har valt den person som du har valt.
Sist men inte minst känns det bättre att fatta ditt beslut när du vet att den kandidat som du har valt är den person som har rätt kompetenser för jobbet.